lördag 18 april 2015

Vår och hundträning med visselpipa

Det har gått skamligt lång tid sedan bloggen blev uppdaterad sist, men jag får skylla på att vi har haft mycket gör oss. Det är äntligen vår och Simba ska faktiskt börja lära sig att lyssna till en visselpipa. Han har nämligen ett litet problem när vi är på promenad, nämligen att han gärna släpper allt när han ser en annan hund för han så gärna vill dit och hälsa. Får han inte hälsa blir han istället sur på hunden.

Jag tänkte därför att vi skulle testa på visselpipa och se om det blir bättre. Först och främst tänkte jag lära honom att komma till mig genom visselpipan. Gör han det får han sitt favoritgodis (torkad kyckling eller and). Jag börjar med att öva in detta hemma och sedan i trädgården innan vi faktiskt ger oss ut på promenad. Jag tror att Simba lyssnar bättre till en visselpipa med samma ton varje gång än två olika röster som ropar på honom.

Eventuellt vill jag lära honom att sitta med visselpipekommando senare. Kanske blir det fler tricks om det fungerar väl. Jag återkommer med en uppdatering om hur det går! :)


Såhär trött blir Simba på promenader i solsken. Det är hårt att ha lejonman. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar