fredag 24 oktober 2014

Hur våra liv förändrats sedan vi skaffade omplaceringshund

Först och främst vill jag bjuda på några bilder från dagens skogspromenad! Simba älskar skogen, även om han är lite skeptisk mot att faktiskt gå in bland alla träd i början. Där får han springa fritt och nosa på det han vill, så länge han håller sig vid stigen, vill säga. Han sköter sig jättebra och får ibland leda vägen. :)



Okej, så... Allt för mycket har inte ändrats då Simba är en väldigt lätt hund att ha att göra med. Han kräver inte allt för mycket motion, kostar bara ca 200 kr i månaden med mat och försäkring och han är inte alls jobbig. Vi får såklart mer motion än innan då vi går på flera promenader varje dag. Vi behöver dock inte gå upp tidigt eftersom Simba själv är ganska lat! Vaknar jag exempelvis kl 6 om morgonen och går ner för att gå på toa eller hämta vatten så ligger han kvar i sin säng - han vet helt enkelt att det inte är dags att kliva upp än. När jag kommer ner några timmar senare, sådär vid 9-tiden kanske, hoppar han glatt upp från sin säng och välkomnar mig med pussar och kel. Skönt!


Simba har även ändrat min syn på andra hundägare. Jag stör mig extremt mycket på de som inte låter sina hundar hälsa, trots att Simba är världens snällaste och deras egna hund bara är nyfiken och glad (har de en riktig anledning, t.ex. att deras tik löper eller att deras hund är en omplaceringshund som blivit misshandlad är det såklart en annan sak). Det som är så naturligt för dem! Det är ägarnas fel om hunden skäller utan anledning, då deras negativa och nervösa energi smittar av sig. Simba är lugnet själv och kan få även rädda och blyga hundar att bli glada. De borde lära av honom, de där hundägarna!


Vi kommer aldrig först längre. Eller, såklart tänker vi mycket på varandra och oss själva, men alla aktiviteter planeras runt hunden. Ska du ut med kompisar? - Okej, då stannar jag hemma med Simba. Simba behöver en ny sele - då slippar vi att äta ute ikväll. Den där festen på lördag kanske inte är bästa idén - vi bjuder hit kompisarna nästa helg istället... Ja, ni fattar. Hunden kommer liksom först. Men å andra sidan får man tillbaka denna tid och energi i form av sin bästa lilla fyrfotade vän! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar